Strona główna Uczelnia Projekty POWER Edukacja przyszłości – wsparcie i innowacje dla studentów


Edukacja przyszłości – wsparcie i innowacje dla studentów

 

DOFINANSOWANIE PROJEKTU W RAMACH PROGRAMU FUNDUSZE EUROPEJSKIE DLA ROZWOJU SPOŁECZNEGO 2021-2027

Nr umowy: FERS.01.05-IP.08-0016/25-00

Okres realizacji projektu: 2025-09-01 - 2029-02-28

Dofinansowanie projektu ze środków europejskich: 4 656 042,80 zł 

Kierownik projektu: mgr Magdalena Kukuła 

Główne cele projektu

Celem głównym projektu jest ograniczenie zjawiska przedwczesnego kończenia nauki (drop-out) na Uniwersytecie Ignatianum w Krakowie (UIK) w okresie od 01.09.2025 – 28.02.2029 poprzez wdrożenie rozwiązań systemowych, które umożliwią monitorowanie, przeciwdziałanie i modyfikację strategii wsparcia zarówno podczas realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu. Projekt zakłada dostarczenie narzędzi do systematycznego pomiaru i analizy zjawiska drop-out, co pozwoli na elastyczne dostosowywanie działań do zmieniających się warunków i potrzeb. Cel główny zostanie zrealizowany poprzez realizację celów szczegółowych. Celami szczegółowymi jest realizacji wszystkich zadań zaplanowanych w ramach projektu. Głównym rezultatem działania będzie zbudowanie kompleksowego sytemu wsparcia studentów, który będzie mógł w pełni i efektywnie funkcjonować i rozwijać się po zakończeniu realizacji projektu. Koncepcja systemu jest efektem holistycznego podejścia do studentów i budowania przyjaznego środowiska akademickiego, będącego efektem zarówno ewaluacji efektów projektów: Zintegrowany Program Rozwoju Uczelni, POWR.03.05.00-00-Z203/18, Program wzmocnienia potencjału dydaktycznego Uczelni na rzecz rozwoju regionalnego POWR.03.05.00- 00-ZR10/18, jak też w wyniku analizy funkcjonowania Biura Karier.

Zadania w projekcie

Koncepcja UIK obejmuje cztery główne filary – są to monitoring, infrastruktura, nowoczesne technologie oraz uniwersalne systemy wsparcia mentalnego. Brak któregokolwiek z tych elementów spowoduje, że niemożliwe będzie zbudowanie środowiska, które będzie przeciwdziałało dropoutowi. W efekcie kolejnymi rezultatami będą:

1) Wdrożenie narzędzi umożliwiających identyfikację studentów zagrożonych rezygnacją oraz bieżące monitorowanie skuteczności działań wspierających

2) Wdrożenie uniwersalnego systemu wsparcia

3) Stworzenie warunków sprzyjających nauce poprzez modernizację infrastruktury i wdrożenie nowoczesnych technologii wspierających proces dydaktyczny

Ważnym wskaźnikiem jest również: Liczba podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki, które dostosowały kształcenie do potrzeb rozwoju gospodarki oraz zielonej i cyfrowej transformacji Wszystkie ww. wskaźniki zostaną osiągnięte gdy zostaną zrealizowane wszystkie działania zaplanowane w projekcie.

Grupę docelową stanowi: Uniwersytet Ignatianum w Krakowie

Ze względu na instytucjonalne oraz holistyczne podejście do problemu dropoutu, nie decydowano się w projekcie na wskaźniki osobowe.

 

W projekcie zostały przewidziane zadania:

 

Zadanie 1. Wdrożenie i rozwój narzędzi monitoringu

Zadanie 2. Kompleksowe wsparcie adaptacyjne i rozwojowe studentów

Zadanie 3. Modernizacja infrastruktury edukacyjnej 

Zadanie 4. Wsparcie praktycznej edukacji

Zadanie 5. Rozwój platformy e-learningowej i wsparcie techniczne dla kursów zdalnych

 

Przed przystąpieniem do tworzenia projektu, zostały przeprowadzone szerokie badania, których efektem był raport: „ZJAWISKO DROP OUT - UNIWERSYTET IGNATIANUM W KRAKOWIE”. Niniejszy raport przedstawia kompleksową analizę zjawiska drop out na Uniwersytecie Ignatianum w Krakowie w latach akademickich 2021/22, 2022/23, 2023/24, 2024/25 - do dnia 30 XI 2024 r. Celem badania jest identyfikacja skali, przyczyn oraz kierunków studiów najbardziej narażonych na ryzyko rezygnacji studentów. Raport został pr SOWA EFS (1.42) Utworzony: 2025-01-29 16:03:37 Suma kontrolna Sekcja zatwierdzona: 2025-01-29 16:03:09 5KY0000/1/6/1/3/5/6/2/5/6/0/2/2/0 Wersja dokumentu 1 Strona 3 z 51 zygotowany przez zespół ds. zbadania zjawiska drop outu na Uniwersytecie Ignatianum w Krakowie, który powołano na mocy Decyzji nr 1/2024/2025 Rektora Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie z dnia 30 października 2024 r.. Działał pod przewodnictwem dr hab. Moniki StankiewiczKopeć, prof. UIK, Prorektor ds. studenckich i kształcenia i składał się z Koordynatorów Wydziałowych, Przedstawicieli Administracji, Przedstawicieli Studentów oraz Zastępców Dyrektorów Instytutów ds. Studenckich. Zespół ds. zbadania zjawiska drop-outu na UIK stanowił interdyscyplinarną grupę ekspertów, dzięki czemu możliwe było kompleksowe zbadanie zjawiska drop outu na Uniwersytecie.

Kontakt

Kierownik projektu - Magdalena Kukuła 

e-mail: magdalena.kukula@ignatianum.edu.pl

 tel: (+48) 12 39 99 609 

       (+48) 501 062 083