Strona główna Uczelnia Projekty POWER Edukacja przyszłości – wsparcie i innowacje dla studentów
Edukacja przyszłości – wsparcie i innowacje dla studentów
DOFINANSOWANIE PROJEKTU W RAMACH PROGRAMU FUNDUSZE EUROPEJSKIE DLA ROZWOJU SPOŁECZNEGO 2021-2027
Nr umowy: FERS.01.05-IP.08-0016/25-00
Okres realizacji projektu: 2025-09-01 - 2029-02-28
Dofinansowanie projektu ze środków europejskich: 4 656 042,80 zł
Kierownik projektu: mgr Magdalena Kukuła
Celem głównym projektu jest ograniczenie zjawiska przedwczesnego kończenia nauki (drop-out) na Uniwersytecie Ignatianum w Krakowie (UIK) w okresie od 01.09.2025 – 28.02.2029 poprzez wdrożenie rozwiązań systemowych, które umożliwią monitorowanie, przeciwdziałanie i modyfikację strategii wsparcia zarówno podczas realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu. Projekt zakłada dostarczenie narzędzi do systematycznego pomiaru i analizy zjawiska drop-out, co pozwoli na elastyczne dostosowywanie działań do zmieniających się warunków i potrzeb. Cel główny zostanie zrealizowany poprzez realizację celów szczegółowych. Celami szczegółowymi jest realizacji wszystkich zadań zaplanowanych w ramach projektu. Głównym rezultatem działania będzie zbudowanie kompleksowego sytemu wsparcia studentów, który będzie mógł w pełni i efektywnie funkcjonować i rozwijać się po zakończeniu realizacji projektu. Koncepcja systemu jest efektem holistycznego podejścia do studentów i budowania przyjaznego środowiska akademickiego, będącego efektem zarówno ewaluacji efektów projektów: Zintegrowany Program Rozwoju Uczelni, POWR.03.05.00-00-Z203/18, Program wzmocnienia potencjału dydaktycznego Uczelni na rzecz rozwoju regionalnego POWR.03.05.00- 00-ZR10/18, jak też w wyniku analizy funkcjonowania Biura Karier.
Koncepcja UIK obejmuje cztery główne filary – są to monitoring, infrastruktura, nowoczesne technologie oraz uniwersalne systemy wsparcia mentalnego. Brak któregokolwiek z tych elementów spowoduje, że niemożliwe będzie zbudowanie środowiska, które będzie przeciwdziałało dropoutowi. W efekcie kolejnymi rezultatami będą:
1) Wdrożenie narzędzi umożliwiających identyfikację studentów zagrożonych rezygnacją oraz bieżące monitorowanie skuteczności działań wspierających
2) Wdrożenie uniwersalnego systemu wsparcia
3) Stworzenie warunków sprzyjających nauce poprzez modernizację infrastruktury i wdrożenie nowoczesnych technologii wspierających proces dydaktyczny
Ważnym wskaźnikiem jest również: Liczba podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki, które dostosowały kształcenie do potrzeb rozwoju gospodarki oraz zielonej i cyfrowej transformacji Wszystkie ww. wskaźniki zostaną osiągnięte gdy zostaną zrealizowane wszystkie działania zaplanowane w projekcie.
Grupę docelową stanowi: Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
Ze względu na instytucjonalne oraz holistyczne podejście do problemu dropoutu, nie decydowano się w projekcie na wskaźniki osobowe.
W projekcie zostały przewidziane zadania:
Zadanie 1. Wdrożenie i rozwój narzędzi monitoringu
Zadanie 2. Kompleksowe wsparcie adaptacyjne i rozwojowe studentów
Zadanie 3. Modernizacja infrastruktury edukacyjnej
Zadanie 4. Wsparcie praktycznej edukacji
Zadanie 5. Rozwój platformy e-learningowej i wsparcie techniczne dla kursów zdalnych
Przed przystąpieniem do tworzenia projektu, zostały przeprowadzone szerokie badania, których efektem był raport: „ZJAWISKO DROP OUT - UNIWERSYTET IGNATIANUM W KRAKOWIE”. Niniejszy raport przedstawia kompleksową analizę zjawiska drop out na Uniwersytecie Ignatianum w Krakowie w latach akademickich 2021/22, 2022/23, 2023/24, 2024/25 - do dnia 30 XI 2024 r. Celem badania jest identyfikacja skali, przyczyn oraz kierunków studiów najbardziej narażonych na ryzyko rezygnacji studentów. Raport został pr SOWA EFS (1.42) Utworzony: 2025-01-29 16:03:37 Suma kontrolna Sekcja zatwierdzona: 2025-01-29 16:03:09 5KY0000/1/6/1/3/5/6/2/5/6/0/2/2/0 Wersja dokumentu 1 Strona 3 z 51 zygotowany przez zespół ds. zbadania zjawiska drop outu na Uniwersytecie Ignatianum w Krakowie, który powołano na mocy Decyzji nr 1/2024/2025 Rektora Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie z dnia 30 października 2024 r.. Działał pod przewodnictwem dr hab. Moniki StankiewiczKopeć, prof. UIK, Prorektor ds. studenckich i kształcenia i składał się z Koordynatorów Wydziałowych, Przedstawicieli Administracji, Przedstawicieli Studentów oraz Zastępców Dyrektorów Instytutów ds. Studenckich. Zespół ds. zbadania zjawiska drop-outu na UIK stanowił interdyscyplinarną grupę ekspertów, dzięki czemu możliwe było kompleksowe zbadanie zjawiska drop outu na Uniwersytecie.
Kierownik projektu - Magdalena Kukuła
e-mail: magdalena.kukula@ignatianum.edu.pl
tel: (+48) 12 39 99 609
(+48) 501 062 083